Blog

Gasten inwijden in geloof

‘Veel christenen vragen zich af hoe ze mensen over de kerkdrempel kunnen krijgen maar weten niet dat velen vanzelf hun kerk binnenstappen’, zegt Wim den Otter, voorzitter van de Werkgroep Evangelisatie-Gasten van de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt van Leusden. De kerk in Leusden besteedt bewust aandacht aan gasten, en dat leidde tot kerkgroei.
‘In Leusden onderhouden we contacten met zo’n honderd gasten die ¬regelmatig onze diensten bezoeken. We geven bijvoorbeeld onderwijs aan stellen waarvan de een gelooft en de ander niet. Het is een succes, lastige onderwerpen zijn bespreekbaar. ¬Bovendien blijken de deelnemende gemeente¬leden, twee predikanten en drie gemeenteleden, geen ‘christelijke harken’ te zijn, zoals onze gasten verwachten.
Onze jonge kerkgasten willen ook graag onderwezen worden in het c¬hristelijk geloof’, vervolgt Wim. ‘We denken na over de invulling daarvan, want mensen zonder kerkelijke achtergrond hebben ander onderwijs nodig dan mensen die zijn opgegroeid in een christelijke omgeving.’
Stappenplan
Welke stappen kun jij zetten als gasten jouw kerk binnenstappen? En hoe kun je nieuwkomers inwijden in het christelijk geloof?
1    Verwelkom gasten en leg contact
‘In Leusden legt een kleine groep gemeenteleden tijdens het koffiedrinken na de kerkdienst contact met onbekenden’, vertelt Wim. ‘Regelmatig horen we: ‘Ik kom hier voor het eerst’.
We zeggen altijd dat we het fijn vinden dat iemand er is en beginnen een gesprekje en stellen vragen als ‘waarnaar ben je op zoek’ en ‘vind je in de kerk wat je zoekt’. Het ¬gesprek is meestal snel op gang.’
2     Vraag om contactgegevens
‘Veel gasten komen voor contacten in de kerk’, zegt Wim. ‘Ik heb altijd een pen en kaartjes bij me waarop gasten – op mijn verzoek – hun naam, adres, telefoonnummer en mailadres schrijven. Sommige gemeenteleden vinden dat opdringerig maar gasten ervaren dat meestal niet zo. Ze vinden het fijn om aandacht te krijgen.’
‘De meeste gemeenteleden weten dat wij gasten benaderen, we zijn zogenaamde BK’ers: bekende kerkleden. Gemeenteleden brengen ons ook in contact met gasten.’
3     Geef gasten een plek in de ¬gemeente
‘Thuis zet ik de contactgegevens van onze gasten in onze gastenadministratie’, vertelt Wim. ‘Een gast wordt ingedeeld in de kerkelijke wijk waarin hij woont. Ook vul ik de kolom ‘doel voor dit jaar’ in, dat kan bij voorbeeld zijn ‘een biertje drinken’ of ‘belijdenis doen’.’ ‘Elke twee maanden gaat het gastenoverzicht naar de wijkraden. Een wijkouderling of wijklid legt dan contact met de gasten. In Leusden kan iedereen die dat wil of die geïnteresseerd is gastlid worden. Ze krijgen een postvak, het kerkblad en ze kunnen huisbezoek krijgen. Ouderlingen vinden het afleggen van een huisbezoek aan gasten spannend, maar ook inspirerend omdat gasten vaak enthousiast zijn over de kerk.’
4     Houd gasten in het oog
‘Het is belangrijk dat contactpersonen gasten volgen, dat ze informeren naar een asielprocedure of de ontwikkeling van een verkering’, zegt Wim. ‘Gasten weten vaak niet dat ze kerklid kunnen worden, begrippen als doop- en belijdend lid zijn onbekend. Gasten zijn verrast als ze horen dat ze onderwijs kunnen krijgen om gedoopt te kunnen worden of belijdenis te doen.’
‘Het is een uitdaging voor de kerken om doelgericht bezig te zijn met gasten.’
Leg je nadruk op het welkom of het lidmaatschap?

Leg je nadruk op het welkom of het lidmaatschap?

‘Veel christenen vragen zich af hoe ze mensen over de kerkdrempel kunnen krijgen maar weten niet dat velen vanzelf hun kerk binnenstappen’, zegt Wim den Otter, voorzitter van de Werkgroep Evangelisatie-Gasten van de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt van Leusden. De kerk in Leusden besteedt bewust aandacht aan gasten, en dat leidde tot kerkgroei.

‘In Leusden onderhouden we contacten met zo’n honderd gasten die regelmatig onze diensten bezoeken. We geven bijvoorbeeld onderwijs aan stellen waarvan de een gelooft en de ander niet. Het is een succes, lastige onderwerpen zijn bespreekbaar. ¬Bovendien blijken de deelnemende gemeenteleden, twee predikanten en drie gemeenteleden, geen ‘christelijke harken’ te zijn, zoals onze gasten verwachten.

Onze jonge kerkgasten willen ook graag onderwezen worden in het christelijk geloof’, vervolgt Wim. ‘We denken na over de invulling daarvan, want mensen zonder kerkelijke achtergrond hebben ander onderwijs nodig dan mensen die zijn opgegroeid in een christelijke omgeving.’

Stappenplan

Welke stappen kun jij zetten als gasten jouw kerk binnenstappen? En hoe kun je nieuwkomers inwijden in het christelijk geloof?

  1. Verwelkom gasten en leg contact
    ‘In Leusden legt een kleine groep gemeenteleden tijdens het koffiedrinken na de kerkdienst contact met onbekenden’, vertelt Wim. ‘Regelmatig horen we: ‘Ik kom hier voor het eerst’.
    We zeggen altijd dat we het fijn vinden dat iemand er is en beginnen een gesprekje en stellen vragen als ‘waarnaar ben je op zoek’ en ‘vind je in de kerk wat je zoekt’. Het ¬gesprek is meestal snel op gang.’
  2. Vraag om contactgegevens
    ‘Veel gasten komen voor contacten in de kerk’, zegt Wim. ‘Ik heb altijd een pen en kaartjes bij me waarop gasten – op mijn verzoek – hun naam, adres, telefoonnummer en mailadres schrijven. Sommige gemeenteleden vinden dat opdringerig maar gasten ervaren dat meestal niet zo. Ze vinden het fijn om aandacht te krijgen.’
    ‘De meeste gemeenteleden weten dat wij gasten benaderen, we zijn zogenaamde BK’ers: bekende kerkleden. Gemeenteleden brengen ons ook in contact met gasten.’
  3. Geef gasten een plek in de gemeente
    ‘Thuis zet ik de contactgegevens van onze gasten in onze gastenadministratie’, vertelt Wim. ‘Een gast wordt ingedeeld in de kerkelijke wijk waarin hij woont. Ook vul ik de kolom ‘doel voor dit jaar’ in, dat kan bij voorbeeld zijn ‘een biertje drinken’ of ‘belijdenis doen’.’ ‘Elke twee maanden gaat het gastenoverzicht naar de wijkraden. Een wijkouderling of wijklid legt dan contact met de gasten. In Leusden kan iedereen die dat wil of die geïnteresseerd is gastlid worden. Ze krijgen een postvak, het kerkblad en ze kunnen huisbezoek krijgen. Ouderlingen vinden het afleggen van een huisbezoek aan gasten spannend, maar ook inspirerend omdat gasten vaak enthousiast zijn over de kerk.’
  4. Houd gasten in het oog
    ‘Het is belangrijk dat contactpersonen gasten volgen, dat ze informeren naar een asielprocedure of de ontwikkeling van een verkering’, zegt Wim. ‘Gasten weten vaak niet dat ze kerklid kunnen worden, begrippen als doop- en belijdend lid zijn onbekend. Gasten zijn verrast als ze horen dat ze onderwijs kunnen krijgen om gedoopt te kunnen worden of belijdenis te doen.’
    ‘Het is een uitdaging voor de kerken om doelgericht bezig te zijn met gasten.’

This Post Has 0 Comments

Leave A Reply






drie + 5 =